Rady logopedy

„Mowa dana jest nam po to, żeby wyrażać myśli”

 

Nasze przedszkole zapewnia opiekę logopedyczną dzieciom.

Terapia odbywa się za pomocą tradycyjnych metod, jak i za pomocą zabaw i gier logopedycznych.

RADY LOGOPEDY :

  • Rozwój mowy dziecka przebiega do 5 roku życia.
  • Ustawienie aparatu artykulacyjnego bez większych problemów odbywa się do 13 roku życia.
  • Jeżeli  dziecko ma kłopoty  logopedyczne - nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy.
  • Aby usprawnić aparat mowy, wystarczy ćwiczyć z dzieckiem 15 minut dziennie według wskazówek logopedy. Ćwiczenia można rozłożyć w czasie ćwicząc 3 razy po 5 minut w formie zabawy.
  • Niezwykle ważna jest systematyczność w wykonywaniu ćwiczeń.
  • Im wcześniej zaburzenia mowy będą wykryte i ustalony zostanie  tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
  • Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenia  w nauce.

Bez zaangażowania Rodziców każda terapia jest utrudniona, wydłuża się, a czasami może być skazana na porażkę.

Drodzy Rodzice!

Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem -  ćwiczcie język, wargi, policzki i żuchwę!

  • Nie rozdrabniajcie dziecku pokarmów, a nauczy się ono prawidłowo gryźć i połykać!
  • Picie z butelki przez smoczek i ssanie smoczka należy najpóźniej odstawić w wieku 18 miesięcy! Wydłużanie czasu odstawienia smoczka często jest przyczyną wystąpienia zaburzeń międzyzębowych mowy, a także wystąpienia nieprawidłowego zgryzu u dziecka. Konieczna jest wtedy konsultacja z ortodontą i noszenie aparatu.
  • Bądźcie cierpliwi i opanowani! Terapia często bywa długotrwała.
  • Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka !
  • Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś!
  • Ćwiczcie w domu, w samochodzie, na spacerze i podczas zabawy!
  • Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia!
  • Rozmawiajcie z dzieckiem!
  • Wysłuchajcie, co dziecko ma do powiedzenia!
  • Czytajcie dziecku  krótkie wierszyki, rymowanki, opowiadania, czasopisma dziecięce!
  • Ograniczcie oglądanie telewizji i gry komputerowe!

WYSOKIE TECHNOLOGIE A  MOWA  DZIECI

TELEWIZJA:

  • nieprawidłowe wzorce mowy bohaterów kreskówek
  • świat przesiąknięty agresją i hałasem

TABLET,  LAPTOP:

  • mózg dziecka jest atakowany przez silne bodźce wzrokowe, więc rozwija się prawa półkula, a lewa półkula zostaje zahamowana, a to ona jest odpowiedzialna za rozwój mowy

ZABAWKI ELEKTRONICZNE:

  • uruchomiony jest odbiór prawopółkulowy, a zablokowana lewa-”językowa” półkula 
  • dziecko odbiera mowę jako kolejny dźwięk i ignoruje ją, a jej nie przetwarza

SKUTKI UŻYWANIA URZĄDZEŃ CYFROWYCH PRZEZ DZIECI:

  • blokada rozwoju języka
  • trudności w koncentracji
  • lęk i agresja
  • problemy z prawidłową artykulacją
  • problemy z czytaniem
  • nadpobudliwość z powodu nadmiaru bodźców
  • problemy ze snem

Logopeda: mgr Helena Podlewska